گچ پلیمری پاششی| کاربرد و موارد استفاده گچ پلیمری پاششی

امروزه شاهد استفاده انواع گچ‌های پلیمری از جمله گچ پلیمری پاششی در صنعت ساختمان‌سازی هستیم. درواقع کاربرد گچ پلیمری پاششی و مزیت‌های مختلف آن نسبت ‎به گچ‌های معمولی، عامل مهمی در محبوبیت استفاده از این نوع گچ بوده است. اما ماجرا تنها به اینجا ختم نمی‌شود و بسیاری از تولیدکنندگان به فکر تولید این نوع گچ‌ها و صادرات آن به دنیا نیز افتاده‌اند. مزایای گچ پلیمری پاششی و استفاده آسان از آن، بسیاری از فعالان حوزه ساختمان‌سازی را به استفاده از این نوع گچ در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی بزرگ خود، مجاب کرده است.

گچ پلیمری پاششی چیست؟

ظهور گچ‌های پلیمری و دستگاه‌های گچ‌پاش وابسته به آن، از جمله تغییرات و تحولات مهم در ساختار و عملکرد صنعت گچ‌کاری در سال‌های اخیر بوده است. گچ پلیمری پاششی که ابتدا در اروپا تولید شده است توسط دستگاه‌های گچ‌پاش و ازطریق روش‌های مکانیزه، گچ را با شتاب زیاد برروی دیوار پاشیده و لایه‌ای صاف و بدون ضایعات را ایجاد می‌کند. این درحالی است که گچ‌کاری به روش سنتی دارای کاستی‌ها و دشواری‌های فراوانی مانند وجود ضایعات در گچ روی دیوار و صاف‌کردن دستی گچ برروی دیوار و… است. به همین خاطر شرکت‌های ایرانی پس از آشنایی با این نوع گچ و روش‌های استفاده از آن، به فکر تولید و ساخت گچ‌های پلیمری پاششی افتادند. جالب است بدانید که این نوع از گچ تمام نواقص و ضعف‌های گچ‌های سنتی را مرتفع کرده و کیفیت بیشتری را به مصرف‌کننده ارائه می‌دهد.

کاربرد گچ پلیمری پاششی

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، دلیل اصلی محبوبیت انواع گچ پلیمری به‌ویژه گچ پاششی، به‌دلیل مزایای زیاد آن نسبت‌به گچ‌های معمولی و همچنین روش استفاده آسان از آن است. به همین خاطر امروزه شاهد استفاده روزافزون از گچ‌های پلیمری پاششی در پروژه‌های مختلف ساختمانی هستیم. این در حالی است که کاربرد گچ پلیمری پاششی، عامل مهمی در بالا رفتن سرعت انجام پروژه‌های مختلف بوده و زمان اتمام کار با این نوع گچ نسبت‌به سایر انواع گچ‌ها کمتر خواهد بود. برخی از مهم‌ترین کاربردها و مزایای گچ‌های پاششی عبارت است از:
  • میزان ترک‌خوردگی در سطوحی که از گچ پاششی برای سفیدکاری استفاده شده است، بسار کم بوده و در اکثر موارد نزدیک به صفر است.
  • ویژگی‌های گچ پاششی به گونه‌ای است که با هر نوع آب‌وهوایی سازگاری دارد.
  • این نوع گچ پلیمری دربرابر رطوبت و تغییرات دمایی محیط، مقاوم است.
  • با استفاده از گچ پاششی می‌توان تمام منافذ، روزنه‌ها و سوراخ‌های موجود برروی سطوح را به آسانی پوشش داد و در نهایت سطحی صاف و یکدست را ایجاد کرد.
  • گچ پاششی در مقایسه با انواع مختلف گچ، بهترین عایق دربرابر صدا محسوب می‌شود.
  • میزان دورریختگی(اصطلاحا پرت شدگی) گچ پاششی، بسیار کم و ناچیز است.
  • شما می‌توانید از گچ‌های پلیمری پاششی برای انواع سطوح، دیوارها و ستون‌ها استفاده کنید. به‌عنوان مثال این نوع گچ برای انواع سطوح بتنی، آجری، سفالی، فوم پلی استارین، بلوک و... مناسب است.
گچ پاششی پلیمری

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با فروش گچ پلیمری سیمین، صفحه مربوط به قیمت گچ سمنان را ببینید.

روش کار گچ پلیمری پاششی

مزایای فراوان گچ‌های پلیمری از نوع پاششی، باعث شده است که استفاده‌های زیادی از آن در زمینه سفیدکاری و گچ‌خاک شود. کاربرد آسان و اصولی گچ‌های پلیمری و کیفیت بی‌نظیر آن ازجمله مهم‌ترین عامل انتخاب آن در صنعت ساختمان‌سازی و پروژه‌های بزرگ در کشورهای مختلف است. همچنین روش کار و استفاده از گچ پاششی آن را به یکی از گزینه‌های عالی برای کار تبدیل کرده است. روش گچ‌کاری با استفاده از گچ پاششی به این صورت است که:
  • در ابتدا دستگاه گچ‌پاش، با حفظ نسبت استاندارد، گچ را با آب مخلوط می‌کند.
  • سپس دستگاه، خمیر گچ را با پمپی که متصل‌به لوله حاوی هوای فشرده است، به دیوار می‌پاشد. در این مرحله یک یا دولایه گچ به ضخامت 120 میلی‌متر به دیوار پاشیده می‌شود.
  • بعد از آن، با استفاده از شمشه‌های دستی، لایه گچ ایجاد شده برروی دیوار صاف و تراز می‌شود.
  • زمان گیرش گچ پاششی به گونه‌ای است که برای فضاهای بزرگ، سطوح زیاد و پروژه‌های سنگین مناسب‌تر است.

نحوه عملکرد دستگاه گچ پاش

همان‌طور که می‌دانید برای استفاده از گچ‌های پلیمری پاششی به دستگاه گچ‌پاش نیاز خواهید داشت. درواقع کاربرد این دستگاه به افزایش سرعت، دقت و کیفیت در کار شما منجر می‌شود. برای آشنایی با نحوه عملکرد دستگاه گچ‌پاش به این مراحل توجه داشته باشید:
  • در ابتدا دستگاه، کار مخلوط کردن گچ و آب را به میزان مناسب انجام می‌دهد.
  • سپس گچ مخلوط شده با استفاده از پمپ به قسمت سر نازل هدایت می‌شود.
  • در این مرحله گچ از قسمت سر نازل، به وسیله لوله‌های مخصوص(که متصل‌به پمپ هوای فشرده است) به راه خود ادامه می‌دهد.
  • سپس مخلوط هوای فشرده و خمیر گچ به سمت دیوار پاشیده می‌شود. درواقع در این مرحله کار دستگاه گچ‌پاش به پایان می‌رسد.
  • در نهایت نیز باید به یکدست کردن گچ پاشیده شده برروی دیوار پرداخت.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.